Nie ma chyba użytkownika internetu, który nie kojarzyłby  księdza Natanka i jego kazań. „Wiedz, że coś się dzieje” i „miota nim jak szatan” – słowa z jego kazań – weszły już nie tylko do internetowego slangu dla wtajemniczonych poszukiwaczy rzeczy dziwnych, ale i do potocznego języka. Parę dni temu natomiast internet zainfekował najnowszy viral – nieemitowana reklama, parodiująca ks. Natanka:

Ciekawi mnie jedno – czy spot jest dziełem Tesco czy jakiegoś internetowego geniusza zła? Wiele przemawia za Tesco, w końcu sztandarowy bohater ich reklam, logo, wszystko jak w oficjalnych reklamach. A z drugiej strony – pomysł dość odważny i obrazoburczy jak na sieć supermarketów. A ze strony trzeciej – szum jest? Jest. Ludzie mówią, wyszukują, lakują, oglądają? A że nie ma tego w telewizji? Siła viralu polega na tym, że nie ma go w telewizji.

Można zresztą w sieci znaleźć mnóstwo „zakazanych” i „nieemitowanych” reklam, jednakże Tesco poszło o krok dalej – wykorzystało czystą siłę mediatyzacji społeczeństwa – najpierw to kazania księdza stały się internetowym memem.

Przypomniała mi się także sprawa z Frugo. Swego (niedawnego) czasu na wszelkich wszelakich portalach typu „ten obrazek jest taki głupi ale taki śmieszny” pojawiało się często gęsto Frugo – niby amatorskie grafiki, zdjęcia i podpisy – Frugo i trampki, Frugo i impreza, konfiguracje z butelek, napisy „Frugo wróć”:

Ciężko powiedzieć, na ile były to obrazki  specjalistów od marketingu, a na ile efekt naśladownictwa internetowej młodzieży. Niestety, o Frugo w sieci coraz ciszej, co świadczy o tym, że jeden viral całej  kampanii nie robi.

Reklamy

About freakreklamowy

Po prostu fascynatka marketingu, reklamy, ciekawych kampanii i szokujących rozwiązań. Całkowicie i absolutnie subiektywna.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s